Ansökan eller uppsägning av modersmålsundervisning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som vårdnadshavare ansöka om eller säga upp modersmålsundervisning för ditt barn. Flerspråkiga barn i förskolan och förskoleklassen ska ha möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Elever i grundskolan och grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan har om vissa förutsättningar är uppfyllda rätt till modersmålsundervisning.
Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har utökad rätt till modersmålsundervisning. De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska. Ämnet modersmål ska bland annat ge eleverna möjlighet att utveckla sin kulturella identitet och bli flerspråkiga. Allt lärande underlättas om eleverna ges möjlighet att bli aktivt tvåspråkiga i tidig ålder. Modersmålsundervisningen har egen kursplan och betyg ges i ämnet från och med åk 6 i grundskolan. Undervisningen är betygsgrundande enligt Lgr11 och kursplanen för modersmål.
Modersmålsundervisning är till för elever i förskoleklassen och grundskolan.
Modersmålsundervisning kan erbjudas:
- Om en elev har ett annat språk än svenska som modersmål och att eleven använder språket dagligen. En eller båda vårdnadshavarna ska tala språket. Romska barn och adoptivbarn med annat modersmål än svenska har också samma rätt, även om inte språket är det dagliga språket i hemmet.
- Om grupp kan bildas med minst fem elever och det finns en lärare med rätt kompetens.
- Som språkval (elevens val) inom ramen för skolans val eller utanför skoltid.
Vid ny ansökan om modersmålsundervisning
- Om platsen sägs upp kan du ansöka om modersmålsundervisning för ditt barn till nästa läsår. Ansökan bör ha inkommit senast 31 maj eller 15 december för nästkommande termin.
- Det är vårdnadshavarens ansvar att skicka in ansökan i tid till skolan.
Frågor om e-tjänsten
Emmaboda kommuns besökscenter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- Ansökan kommer att sparas tills den aktuella elevens utträde från skolan.
Övriga upplysningar
Dessa personuppgifter kommer att hanteras av verksamheten för att säkerhetsställa ert barns säkerhet. Dokumentet förvaras av verksamheten i Emmaboda kommuns arkiv under aktuellt läsår, oåtkomlig för obehöriga! Vid läsårets slut kommer dessa att raderas och ett nytt skrivas vid nästa läsårs start.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Personuppgiftsansvarig
Emmaboda kommun
Box 54, 361 21 Emmaboda
Telefon 010-35 31 000
E-post kommunen@emmaboda.se
För mer information:
www.emmaboda.se/gdpr
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.